Doručení do 72 hodin pokud je zboží skladem
Doprava zdarma nad 1600 KČ
Tvůj košík 0 KČ

    Produkty

    Nenašla sa žiadna zhoda

Kategorie

Nenašla sa žiadna zhoda

Značky

Nenašla sa žiadna zhoda

Silniční kolo: Co je třeba zvážit při jeho výběru
13.01.2023 Dĺžka čítania: 5 min. Všechny kategorie Cyklistika Jiné Tipy

Silniční kolo: Co je třeba zvážit při jeho výběru

Chceš si koupit silniční kolo, ale nevíš, jaké si vybrat? Kromě finančního hlediska musíš také vědět, jaké jsou tvé ambice. V našem článku si ukážeme, jaké faktory hrají důležitou roli při výběru silničního kola.

Mnoho jezdců si klade otázku, jak si vybrat silniční kolo. Při výběru je však důležité vědět, k jakému typu jízdy ji budeš potřebovat. Obecně se silniční kola dělí na dvě velké skupiny - závodní a vytrvalostní. Výběr silničního kola však ovlivňují i další faktory, o kterých se dozvíte níže.

Minimální hmotnost a vysoká rychlost pro profesionály

Jak název napovídá, jedná se o typ kola, které budeš používat při závodění. I závodní kola lze rozdělit na dvě části - aerodynamická a lehká. Aerodynamická kola jsou primárně určena k jízdě vysokou rychlostí. V tomto případě na hmotnosti a pohodlí závodníka příliš nezáleží. Od ostatních kol se liší velkými profily trubek, hlubokými profily kol a integrovanými komponenty.

Díky větším profilům trubek jsou silniční aero kola obvykle také velmi tuhá, což z nich dělá ideální závodní model. Vyznačují se také dlouhou a nízkou jízdní pozicí a rychlým ovládáním. Integrace na silničních aero kolech je klíčová. Součásti, jako jsou kabely a brzdy, jsou mnohdy skryté před větrem. Profily trubek bývají tvarovány podle tvaru kol.

Dalším typem závodního modelu je lehké silniční kolo. Jeho značnou výhodou je nízká hmotnost, takže je skvělou volbou pro závodníky, kteří rádi vyhledávají výškové změny. Tato kola nabízejí vysoký výkon díky lehkému rámu, který je navržen tak, aby ti poskytl co nejlepší výkon ve stoupáních a následných sjezdech.

Na rozdíl od aerodynamických kol nemají aerodynamické profily trubek ani prodlouženou hlavovou trubku. Zajímavé je, že mnoho špičkových lehkých kol nedosahuje minimální hmotnosti 6,8 kg, kterou stanovila UCI. Důvodem je skutečnost, že veřejnost není povinna tyto předpisy dodržovat. Samozřejmě to bude jiné, když pojedeš závodit na trati certifikované UCI.

Vytrvalostní modely jsou vhodnější pro širokou veřejnost

Vytrvalostní silniční kola se v poslední době stala velmi populární. Nabízejí uvolněnou geometrii, stabilní jízdu a vysoký důraz na pohodlí. Od ostatních silničních kol se liší stabilním ovládáním a vzpřímenou jízdní pozicí. Jak už název napovídá, tato silniční kola jsou uzpůsobena pro vytrvalostní jízdu, například Gran Fondo (jízda delší než 120 km).

To, že jsou vytrvalostní, však neznamená, že nemohou být rychlé. Velmi často je totiž vytrvalostní kolo vyrobeno ze stejného materiálu jako lehké nebo aerodynamické kolo, tedy z karbonu. Má také podobnou sadu skupin a kol. Vytrvalostní modely mají obvykle kompaktní hnací ústrojí a další mechanismy pro tlumení vibrací.

Rám jako jedna z nejdůležitějších částí silničního kola

Z jakého rámu by mělo být vyrobeno silniční kolo? Můžeš si vybrat z několika materiálů - uhlíku, hliníku, oceli nebo titanu. Většina kol je však vyrobena buď z hliníku, nebo z uhlíkových vláken, případně z karbonu. Hliník je obvykle levnější variantou, ale pokud ti záleží na rychlosti a výkonu, zvol karbon. 

Většina hliníkových rámů poskytuje velmi dobrou hladkou jízdu. Zajímavé je, že mnoho silničních kol s hliníkovým rámem je vybaveno karbonovou přední vidlicí. To tlumí některé vibrace vozovky a zajišťuje lepší kvalitu jízdy. Nejlepší hliníková kola tak mohou poskytnout jízdní zážitek a výkon na podobné úrovni jako karbonová silniční kola, ale s mírně vyšší hmotností.

Na druhou stranu mají karbonové rámy vysoký poměr pevnosti a hmotnosti, takže jsou opravdu lehké a efektivní při jízdě vysokou rychlostí. Výhodou je, že ani při dlouhé jízdě na karbonovém silničním kole jeho hmotnost výrazně nepocítíte. Pokud jsi profesionál (nebo se jím chceš stát) a chceš zvýšit svůj výkon, zvol karbonový rám. Pokud jezdíš spíše rekreačně a pro zábavu, bude ti vyhovovat hliníkový rám.

Cyklista během jízdy za slunečného počasí

Zjisti, jaký je rozdíl při výběru kol

Kola silničního kola mají zásadní vliv na jeho hmotnost, na to, jak dobře zrychluje a přenáší hybnost nebo jak dobře se ovládá ve větru. Pokud jde o výběr kol, je to také otázka karbonu nebo hliníku, přičemž hlavním rozdílem je opět cena. Otáčející se hmotnost je velmi důležitá pro zrychlení kola a tuhost kol výrazně ovlivňuje pocit z jízdy.

Pokud si nechceš nebo nemůžeš dovolit vyšší modelovou řadu kol, klidně investuj do nižších modelů a časem můžeš zvážit nákup nového páru. Karbonová kola pro silniční kola jsou považována za nejmodernější a nejlepší, jaká si můžeš vybrat. Dodávají se v různých hloubkách, přičemž hlubší kola jsou obvykle rychlejší.

Hliníková kola silničních kol jsou stejně jako rámy levnější a těžší. Přesto jsou dobrou alternativou ke karbonovým kolům. Jejich výhodou je, že jsou odolné, robustní a skvěle brzdí. Kromě toho si zachovávají dobrou tuhost při optimální hmotnosti.

Kvalitní pláště tě ochrání před propíchnutím

S koly jsou velmi úzce spojeny pláště. Ty se dají poměrně snadno a levně vyměnit, nicméně je dobré vědět, na co si dávat při výběru pozor. To je důležité zejména v souvislosti s jejich velikostí, protože maximální dostupná velikost plášťů bude dána výškou rámu. Závodní silniční kola jsou často vybavena plášti o šířce 25 mm, avšak vytrvalostní se dodávají s 28 mm, někdy až s 32 mm plášti.

Nejlepší pláště na silniční kolo nabízí kombinaci rychlosti, přilnavosti a odolnosti vůči propíchnutí. Silniční kola s ráfkovými brzdami jsou obvykle omezena na přibližně 28 mm pláště, protože brzdový třmen je velmi úzký. Naopak kola s kotoučovými brzdami mohou mít mnohem větší vůli.

Brzdy na ráfcích nebo kotoučové brzdy?

Pokud jde o brzdy, máš na výběr ze dvou možností - kotoučové nebo ráfkové. Hlavní rozdíl mezi nimi je ve způsobu a místě působení brzdných sil. Ráfkové brzdy působí brzdnou silou přímo na ráfek nebo na boky kola. Díky své jednoduchosti a nízké hmotnosti jsou oblíbenou volbou mnoha jezdců.

Brzdění je řešeno pomocí opracované, texturované a zesílené brzdné plochy na okraji ráfku, těsně pod pneumatikou. Po stisknutí brzdové páky se lanko z nerezové oceli začne natahovat a využívá brzdnou plochu ráfku k vyvinutí brzdné síly.

Ve srovnání s ráfkovými brzdami jsou kotoučové brzdy novější technologií, která byla původně převzata z automobilů a motocyklů. Ukázalo se, že tyto brzdy poskytují lepší a stabilnější ovládání brzd. Proto se v poslední době stávají stále častějším důvodem pro koupi nového silničního kola. Název kotoučové brzdy je odvozen od umístění ocelového rotoru v náboji kola.

Obecně se dělí na dva typy - hydraulické a mechanické. Hydraulické brzdy fungují na bázi hydraulické brzdové kapaliny. Na hlavním válci je aktivován píst umístěný v páce, který tlačí kapalinu hadicí do třmenu v kole. Mechanické brzdy fungují podobně jako ráfkové brzdy a jsou ovládány lankem. Tyto brzdy jsou jednodušší a obvykle se nacházejí na základních jízdních kolech.

Jaké komponenty tvoří kvalitní sadu?

Skupinová sada se skládá z brzd a hnacího ústrojí - klik, řetězů, kazet a přehazovaček. Jedná se o uzavřený okruh, který pohání kolo. Platí, že čím dražší je, tím je řadicí páka účinnější, odolnější a výkonnější a zároveň se snižuje její hmotnost. S tím, jak se zlepšují, se mění i materiály používané v sadách. Základní sady jsou obvykle vyrobeny z hliníku a nekvalitní oceli. Vyšší řady jsou vyrobeny z nejkvalitnějších slitin, uhlíku nebo titanu.

Při výběru brzd na silničním kole se nepřímo rozhoduješ také o převodech, protože kombinace těchto dvou komponentů tvoří vaši sadu. To je způsobeno tím, že přehazovačky a brzdové páky jsou zabudovány do jedné komponenty. Z tohoto důvodu se nedoporučuje kombinovat komponenty různých značek. Mezi nejoblíbenější dodavatele komponentů pro sady patří Shimano a SRAM.

Pokud nemáš ambiciózní sportovní cíle a rozhoduješ se mezi nižší a vyšší sadou komponent, zvol raději nižší modelovou řadu a investuj do kvalitních kol. Pokud však máš nejvyšší ambice, zvol si také nejvyšší kvalitu. Doufáme, že ti náš článek pomohl, a přejeme ti hodně najetých kilometrů.

Zdroje:

https://www.rei.com/learn/expert-advice/how-to-choose-road-bikes.html

https://www.bikeexchange.com.au/blog/road-bike-buyers-guide

https://www.cyclingnews.com/features/how-to-choose-a-road-bike/

https://www.bikeradar.com/advice/buyers-guides/best-road-bikes/#typeofroadbike

Jak vybrat silniční kolo Výběr silničního kola Silniční kolo

Napísal

Karol

13.01.2023

Som rekreačný cyklista, športovec a kedysi aj cestovateľ. Okrem cyklistiky sa venujem sa outdoor aktivitám v prírode, behu, plávaniu a iným športom. Prešiel som svet na bicykli v rokoch 2013 - 2016 v rámci projektu World Bike Travel. Cestovanie na bicykli ma facinuje už od roku 2000, keď sme začali jazdiť po Európe a objavovať nielen na bicykli nové krajiny a kúty sveta. Rád poradím pri výbere bicykla, tréningu, výberu oblečenia alebo doplnkov stravy. Pravidelne jazdím a trénujem na cestnom bicykli hlavne okolo Bratislavy a v Rakúsku. Pravidelne chodíme na bicykloch na výlety, jazdy, preteky po Slovensku a iných krajinách Európy. Okrem klasických cyklo maratónov som prešiel aj extrémne preteky ako Istria 300, Alpenbrevet Platinum Tour, zúčastnil som sa 24 hodinovej jazdy z KE do BA, pravidelne chodím cyklomaratón Jasná alebo Trnava Rysy. Ročne najazdím od 6000 do 25000 km. Naše firmy poskytujú služby v oblastiach ako tvorba e-shopov a webstránkok, poskytujeme marketingové a e-commerce služby. Sám som konzultant v oblasti marketingu, e-commerce a pre web, kde okrem poradenstva, školení riešim aktívne aj zlepšovanie procesu, audity, analýzy, budgeting a riadenie projektov. V oblasti mám už viac ako 20 rokov skúseností. Od roku 2002 sa venujem profesionálne IT, školeniam, online, tvorbe webstránok, SEO a marketingu od roku 2007. Založil som marketingovú agentúru Madviso, e-shop platformu Midasto a e-shop a predajňu so zameraním na cyklo a outdoor Trenujeme. Rád spolupracujem na zujímavých projektoch a rozvíjam ich.

Nejnovější články

Tato webstránka používá soubory cookies

Pro přizpůsobení obsahu a reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýzu návštěvnosti používáme soubory cookies. Informace o tom, jak používáte naše webové stránky, poskytujeme také našim partnerům v oblasti sociálních médií, inzerce a analýzy. Tito partneři mohou příslušné informace zkombinovat s dalšími údaji, které jste jim poskytli nebo které od vás získali, když jste používali jejich služby.

Potřebné

Statistiky

Marketing

Potřebné
Potřebné soubory cookies pomáhají vytvářet použitelné webové stránky tak, že umožňují základní funkce, jako je navigace stránky a přístup k chráněným oblastem webových stránek. Webové stránky nemohou řádně fungovat bez těchto souborů cookies.
Statistiky
Statistické soubory cookies pomáhají majitelům webových stránek, aby pochopili, jak komunikovat s návštěvníky webových stránek prostřednictvím shromažďování a hlášení informací anonymně.
Marketing
Marketingové soubory cookies se používají ke sledování návštěvníků na webových stránkách. Záměrem je zobrazovat reklamy, které jsou relevantní a poutavé pro jednotlivé uživatele, a tím cennější pro vydavatele a inzerenty třetích stran.
Cookies jsou malé textové soubory, které mohou být použity webovými stránkami, aby zefektivnily uživatelovu zkušenost.

Zákon říká, že můžeme ukládat soubory cookies na vašem zařízení, jsou-li nezbytné pro provoz těchto stránek. U všech ostatních typů souborů cookies potřebujeme váš souhlas.

Tato stránka používá různé typy cookies. Některé cookies jsou zde umístěny službami třetích stran, které se objevují na našich stránkách.

Svůj souhlas se Zásadami cookies můžete kdykoli změnit nebo odvolat na naší webové stránce.

Získejte více informací o tom, kdo jsme, jak nás můžete kontaktovat a jak zpracováváme osobní údaje v našich Zásadách ochrany osobních údajů.