Geometrie kol se léty mění. Moderní kolo je delší a jeho ovládání je stabilnější. Reach, přední a zadní střed, trail vidlice nebo rozvor – to vše ovlivňuje jízdní vlastnosti kola. Pokud momentálně vůbec netušíš, co tyto pojmy znamenají, je to v pořádku. Na konci tohoto článku budeš znát základní terminologii geometrie kola, kterou můžeš využít při výběru svého nového biku.
Geometrie rámu kola, tedy délka trubek a úhly, které svírají, má na jízdní vlastnosti mnohem větší vliv než všechny doplňkové komponenty, které si k jízdnímu kolu můžeš koupit. Než se rozhodneš investovat peníze do nového biku, je důležité pochopit geometrii jeho rámu, protože právě rám je srdcem každého kola. Může ti to pomoci vybrat to správné kolo, ze kterého během jízdy vytěžíš co nejvíce.
Díky delšímu reachu může být jízda zajímavější
Za nárůst kola do délky může delší reach, čili horizontální vzdálenost mezi středem pedálování a vrchem hlavové trubky. Čím delší je reach, tím dále za předním kolem se nachází jezdec stojící na pedálech. Díky delšímu reachu je také možné použít kratší představec bez omezení jezdce při práci s těžištěm. Pokud použijete kratší představce, můžete jednoduše přenést váhu dozadu. Například na strmých sjezdech se jízda pro cyklistu stává živější a zajímavější.
Úhel hlavové trubky ovlivňuje stabilitu kola při sjezdech
Spolu s prodlužováním reachu a zkracováním představců se změnil také úhel hlavové trubky. Jedná se o úhel, který imaginární přímkou procházející středem hlavové trubky svírá osa řízení se zemí. Čím je menší, tím více je přední kolo položeno před kokpit. Ruce tak ovládají kolo daleko zpoza osy předního kola. To je nápomocné při přenášení těžiště dozadu na sjezdech a zvýší se tím objektivní stabilita kola, ale také pocit jistoty jezdce.
Přední střed posouvá jezdce za přední kolo
Pokud současně s reachem naroste hlavový úhel, naroste i přední střed. Právě přední střed vysune jezdce ještě dále za přední kolo. Je to vzdálenost mezi středem pedálování a osou předního kola. Nižší střed rovněž zvyšuje stabilitu kola. Může za to nižší těžiště kola a zároveň i těžiště jezdce. Čím menší úhel svírá s povrchem, tím klesá pravděpodobnost, že při nárazu do velké překážky kolo přehodí jezdce přes rajdu. Nevýhodou v tomto případě je nižší schopnost zatížit přední kolo. Jezdec na takovém kole musí stát navážený dopředu a více zatěžovat rajdy.
Zadní střed rozkládá hmotnost mezi kola
Delší zadní střed, neboli vzdálenost mezi středem pedálování a osou zadního kola, dokáže na moderním biku lépe rozložit hmotnost jezdce mezi obě kola. Právě poměr mezi předním a zadním středem určuje, jak bude při postavení se ze sedla rozložena hmotnost mezi koly. Proto mají některá kola ve větších velikostech o něco delší zadní stavby. Pokud je těžiště jezdce dále před osou zadního kola, je obtížnější zvednout jej na zadní. U kol s kratší zadní stavbou se naopak snadněji zvedá přední kolo přes překážky.
Rozvor ovlivňuje celkovou stabilitu kola
Vzdálenost mezi osami kol, v cyklistické řeči rozvor, výrazně ovlivňuje stabilitu kola. Čím je rozvor větší, tím těžší se s kolem manévruje. Delší kola proto v prudších zatáčkách vyžadují speciální techniku jízdy, například výrazné navážení nebo mírný smyk zadního kola do stopy.
Efektivní sedlový úhel určuje komfort pedálování při stoupání
Zatímco u hlavového úhlu se uplatňuje trend zmenšování, u sedlového úhlu je tomu naopak. Zvětšovat jej umožňuje rostoucí reach, který i se strmým sedlovým úhlem nechává mezi rajdami a sedlem dostatek prostoru pro přenášení těžiště. Úhel samotné sedlové trubky může být jiný než mnohem směrodatnější údaj zvaný efektivní sedlový úhel. Jedná se o úhel imaginární přímky nakreslené přes střed pedálování a střed sedla vysunutého v pedálovací pozici. Určuje, jak efektivně a komfortně budeš pedálovat při různých stoupáních, i kde bude umístěno těžiště na výšlapech.
Strmý sedlový úhel pomůže při silovém šlapání do kopce
Strmý sedlový úhel je důležitý při stoupání do kopce. Celý bike se naváží dozadu a zadní odpružení je stlačeno. Při tomto úhlu sedí jezdec výš a více vpředu nad středem šlapání. Tato pozice je efektivnější při silovém šlapání. Těžiště umístěné více vpředu pomáhá zatížit přední kolo a redukovat tak tendenci zvedat při výstupu do kopce.
Trail vidlice ovlivňuje ovládání kola
Trail vidlice označuje vzdálenost mezi styčnou plochou předního pláště a osou řízení. Kratší trail vidlice se ovládá snáze, někdy však až příliš lehce. Naopak, dlouhý trail vidlice se ovládá obtížněji a může se ti zdát, že se kolo namísto odbočení jen „překlápí“ ze strany na stranu.
Při výběru nového kola by si měl brát v úvahu své tělesné proporce, osobní preference, ale také svůj individuální jezdecký styl. Nabídka kol na trhu je velmi široká, je opravdu těžké se v ní vyznat a dobře si vybrat. Pochopení geometrie ti však při výběru může být velmi nápomocné.
Zdroje:
https://www.triathlete.com/gear/bike/understand-geometry-buy-next-bike/