Doručení do 72 hodin pokud je zboží skladem
Doprava zdarma nad 1600 KČ
Tvůj košík 0 Kč

    Produkty

    Nenašla sa žiadna zhoda

Kategorie

Nenašla sa žiadna zhoda

Značky

Nenašla sa žiadna zhoda

Geometrie rámu kola a její význam při výběru nového kola
02.06.2022 Dĺžka čítania: 3 min. Všechny kategorie Cyklistika Jiné Tipy Ostatní Zajímavosti

Geometrie rámu kola a její význam při výběru nového kola

Geometrie kol se léty mění. Moderní kolo je delší a jeho ovládání je stabilnější. Reach, přední a zadní střed, trail vidlice nebo rozvor – to vše ovlivňuje jízdní vlastnosti kola. Pokud momentálně vůbec netušíš, co tyto pojmy znamenají, je to v pořádku. Na konci tohoto článku budeš znát základní terminologii geometrie kola, kterou můžeš využít při výběru svého nového biku.

Geometrie rámu kola, tedy délka trubek a úhly, které svírají, má na jízdní vlastnosti mnohem větší vliv než všechny doplňkové komponenty, které si k jízdnímu kolu můžeš koupit. Než se rozhodneš investovat peníze do nového biku, je důležité pochopit geometrii jeho rámu, protože právě rám je srdcem každého kola. Může ti to pomoci vybrat to správné kolo, ze kterého během jízdy vytěžíš co nejvíce.

Díky delšímu reachu může být jízda zajímavější

Za nárůst kola do délky může delší reach, čili horizontální vzdálenost mezi středem pedálování a vrchem hlavové trubky. Čím delší je reach, tím dále za předním kolem se nachází jezdec stojící na pedálech. Díky delšímu reachu je také možné použít kratší představec bez omezení jezdce při práci s těžištěm. Pokud použijete kratší představce, můžete jednoduše přenést váhu dozadu. Například na strmých sjezdech se jízda pro cyklistu stává živější a zajímavější.

Úhel hlavové trubky ovlivňuje stabilitu kola při sjezdech

Spolu s prodlužováním reachu a zkracováním představců se změnil také úhel hlavové trubky. Jedná se o úhel, který imaginární přímkou ​​procházející středem hlavové trubky svírá osa řízení se zemí. Čím je menší, tím více je přední kolo položeno před kokpit. Ruce tak ovládají kolo daleko zpoza osy předního kola. To je nápomocné při přenášení těžiště dozadu na sjezdech a zvýší se tím objektivní stabilita kola, ale také pocit jistoty jezdce.

Úhel hlavové trubky mění polohu kola

Přední střed posouvá jezdce za přední kolo

Pokud současně s reachem naroste hlavový úhel, naroste i přední střed. Právě přední střed vysune jezdce ještě dále za přední kolo. Je to vzdálenost mezi středem pedálování a osou předního kola. Nižší střed rovněž zvyšuje stabilitu kola. Může za to nižší těžiště kola a zároveň i těžiště jezdce. Čím menší úhel svírá s povrchem, tím klesá pravděpodobnost, že při nárazu do velké překážky kolo přehodí jezdce přes rajdu. Nevýhodou v tomto případě je nižší schopnost zatížit přední kolo. Jezdec na takovém kole musí stát navážený dopředu a více zatěžovat rajdy.

Zadní střed rozkládá hmotnost mezi kola

Delší zadní střed, neboli vzdálenost mezi středem pedálování a osou zadního kola, dokáže na moderním biku lépe rozložit hmotnost jezdce mezi obě kola. Právě poměr mezi předním a zadním středem určuje, jak bude při postavení se ze sedla rozložena hmotnost mezi koly. Proto mají některá kola ve větších velikostech o něco delší zadní stavby. Pokud je těžiště jezdce dále před osou zadního kola, je obtížnější zvednout jej na zadní. U kol s kratší zadní stavbou se naopak snadněji zvedá přední kolo přes překážky.


Rozvor ovlivňuje celkovou stabilitu kola

Vzdálenost mezi osami kol, v cyklistické řeči rozvor, výrazně ovlivňuje stabilitu kola. Čím je rozvor větší, tím těžší se s kolem manévruje. Delší kola proto v prudších zatáčkách vyžadují speciální techniku ​​jízdy, například výrazné navážení nebo mírný smyk zadního kola do stopy.

Efektivní sedlový úhel určuje komfort pedálování při stoupání

Zatímco u hlavového úhlu se uplatňuje trend zmenšování, u sedlového úhlu je tomu naopak. Zvětšovat jej umožňuje rostoucí reach, který i se strmým sedlovým úhlem nechává mezi rajdami a sedlem dostatek prostoru pro přenášení těžiště. Úhel samotné sedlové trubky může být jiný než mnohem směrodatnější údaj zvaný efektivní sedlový úhel. Jedná se o úhel imaginární přímky nakreslené přes střed pedálování a střed sedla vysunutého v pedálovací pozici. Určuje, jak efektivně a komfortně budeš pedálovat při různých stoupáních, i kde bude umístěno těžiště na výšlapech.

Strmý sedlový úhel pomůže při silovém šlapání do kopce

Strmý sedlový úhel je důležitý při stoupání do kopce. Celý bike se naváží dozadu a zadní odpružení je stlačeno. Při tomto úhlu sedí jezdec výš a více vpředu nad středem šlapání. Tato pozice je efektivnější při silovém šlapání. Těžiště umístěné více vpředu pomáhá zatížit přední kolo a redukovat tak tendenci zvedat při výstupu do kopce

Trail vidlice ovlivňuje ovládání kola

Trail vidlice označuje vzdálenost mezi styčnou plochou předního pláště a osou řízení. Kratší trail vidlice se ovládá snáze, někdy však až příliš lehce. Naopak, dlouhý trail vidlice se ovládá obtížněji a může se ti zdát, že se kolo namísto odbočení jen „překlápí“ ze strany na stranu.

Při výběru nového kola by si měl brát v úvahu své tělesné proporce, osobní preference, ale také svůj individuální jezdecký styl. Nabídka kol na trhu je velmi široká, je opravdu těžké se v ní vyznat a dobře si vybrat. Pochopení geometrie ti však při výběru může být velmi nápomocné.

Zdroje:

https://www.triathlete.com/gear/bike/understand-geometry-buy-next-bike/


geometrie rámu kola reach přední střed zadní střed rozvor sedlový úhel trail

Napísal

Karol

02.06.2022

Som rekreačný cyklista, športovec a kedysi aj cestovateľ. Okrem cyklistiky sa venujem sa outdoor aktivitám v prírode, behu, plávaniu a iným športom. Prešiel som svet na bicykli v rokoch 2013 - 2016 v rámci projektu World Bike Travel. Cestovanie na bicykli ma facinuje už od roku 2000, keď sme začali jazdiť po Európe a objavovať nielen na bicykli nové krajiny a kúty sveta. Rád poradím pri výbere bicykla, tréningu, výberu oblečenia alebo doplnkov stravy. Pravidelne jazdím a trénujem na cestnom bicykli hlavne okolo Bratislavy a v Rakúsku. Pravidelne chodíme na bicykloch na výlety, jazdy, preteky po Slovensku a iných krajinách Európy. Okrem klasických cyklo maratónov som prešiel aj extrémne preteky ako Istria 300, Alpenbrevet Platinum Tour, zúčastnil som sa 24 hodinovej jazdy z KE do BA, pravidelne chodím cyklomaratón Jasná alebo Trnava Rysy. Ročne najazdím od 6000 do 25000 km. Naše firmy poskytujú služby v oblastiach ako tvorba e-shopov a webstránkok, poskytujeme marketingové a e-commerce služby. Sám som konzultant v oblasti marketingu, e-commerce a pre web, kde okrem poradenstva, školení riešim aktívne aj zlepšovanie procesu, audity, analýzy, budgeting a riadenie projektov. V oblasti mám už viac ako 20 rokov skúseností. Od roku 2002 sa venujem profesionálne IT, školeniam, online, tvorbe webstránok, SEO a marketingu od roku 2007. Založil som marketingovú agentúru Madviso, e-shop platformu Midasto a e-shop a predajňu so zameraním na cyklo a outdoor Trenujeme. Rád spolupracujem na zujímavých projektoch a rozvíjam ich.

Nejnovější články

Tato webstránka používá soubory cookies

Pro přizpůsobení obsahu a reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýzu návštěvnosti používáme soubory cookies. Informace o tom, jak používáte naše webové stránky, poskytujeme také našim partnerům v oblasti sociálních médií, inzerce a analýzy. Tito partneři mohou příslušné informace zkombinovat s dalšími údaji, které jste jim poskytli nebo které od vás získali, když jste používali jejich služby.

Potřebné

Statistiky

Marketing

Potřebné
Potřebné soubory cookies pomáhají vytvářet použitelné webové stránky tak, že umožňují základní funkce, jako je navigace stránky a přístup k chráněným oblastem webových stránek. Webové stránky nemohou řádně fungovat bez těchto souborů cookies.
Statistiky
Statistické soubory cookies pomáhají majitelům webových stránek, aby pochopili, jak komunikovat s návštěvníky webových stránek prostřednictvím shromažďování a hlášení informací anonymně.
Marketing
Marketingové soubory cookies se používají ke sledování návštěvníků na webových stránkách. Záměrem je zobrazovat reklamy, které jsou relevantní a poutavé pro jednotlivé uživatele, a tím cennější pro vydavatele a inzerenty třetích stran.
Cookies jsou malé textové soubory, které mohou být použity webovými stránkami, aby zefektivnily uživatelovu zkušenost.

Zákon říká, že můžeme ukládat soubory cookies na vašem zařízení, jsou-li nezbytné pro provoz těchto stránek. U všech ostatních typů souborů cookies potřebujeme váš souhlas.

Tato stránka používá různé typy cookies. Některé cookies jsou zde umístěny službami třetích stran, které se objevují na našich stránkách.

Svůj souhlas se Zásadami cookies můžete kdykoli změnit nebo odvolat na naší webové stránce.

Získejte více informací o tom, kdo jsme, jak nás můžete kontaktovat a jak zpracováváme osobní údaje v našich Zásadách ochrany osobních údajů.